Thursday 26 April 2012

sekali air bah, sekali pantai berubah~

Sekali air bah, sekali pantai berubah~
Aicehhh! Berperibahasa pulakk.. tapi betullah kan? Sekali ombak menhempas, pasti pantai akan berubah. Anak ayam p0wn dari kecik b0le jadik besaQ, untung cket, jadik ayam KFC. Tuw baru ombak dengan ayam. Belum lagi manusia. Dari bayi, jadik kanak-kanak. Dari kanak-kanak jadik budak. Jadik plak remaja, dewasa, tua dan arwah. Haippppp! Wink-wink!!

Perubahan seseorang tuw memang sukar nak di jangka. Biasalah, rambut sama hitam hati lain-lain. Sah dah lah, tak b0leyh nak ramal pemikiran orang lain. Bagi yang berhijrah dari dunia kegelapan ke dunia yang penuh Nur, Alhamdulillah. Keep it up, y0wnn! Bagi yang sebaliknya, cepat-cepatlah balik ke pangkal jalan. Lagi jauh terpesong. Lagi jauh tersesat, lagi payah nak jumpa jalan yang benar. Kita ni manusia, yakni ciptaan Allah S.W.T yang sempurna. Walaupun tiada di antara kita yang ‘cukup’ sempurna, cukuplah bagi kita untuk menjadi ‘hampir’ sempurna disisi Allah.

##Apsal tetiba aku bersyarah plakk kat cney neyy? P0int sebenar untuk menghuraikan peribahasa diatas adalah benda lain, tapii benda lain plakk yang aku mengarutt..
Back to the p0int! Dulu, masa kecik-kecik aku neyh b0le tahan beranik. Da macam separuh jantan dah aku neyh.. tapi skunk?? Gilakkkkk!! Aku p0wn xtaw macam mana transf0rmer mentransf0rmkan aku. Huhu. First, masa sk0lah dluw, member aku tak0wd sangat nak lintas jalan bgaii. Elehhh! Tah haape-haape, lintas jalan p0wn tak0wd. S0, setiap kali melintas akulah yang akan jadik her0in yang tunjuk berani. Sekarang~ setelah beberapa tahun berlalu~ (piwiitttt! Aku ney shuka sangat guna ayat skema yang aku sendirikk geli! Haishhh!). sekarang, secara jujurnya, melintas jalan itu adalah satu aktiviti membunuh diri yang paling extreme bagi aku! Perghhh!! Cam nak matii jek rasanya bila melintas jalan. Aku p0wn tataw sejak bila perasaan neyh ada dalam dirik aku. Rimas wey rimass! Da lah hari-hari perlu melintas, takdak traffic light lagii! Haishhh! Ya Allah, Ya Tuhan ku, sem0ga kau selamatkan hambamu ini dari sebarang kecelakaan yang tidak diingini. Aminnn~

Sec0nd, ketinggian! Makk aii..dulu kalau Tanya pasal gayat, aku ‘gayat gelap’ jewrkk. Stakat tinggi,takdakk hal larh! tangga lipat-lipat tuw da macam tangga flat jewrk aku naek. Kat st0re tempat keja lama aku tuw, siap b0ley panjat2 tanpa tangga lagi. Superb x? skarang jangan Tanya 0ke? Stakat tangga flat, masih lagi mampu untuk mendaki walaupun rumah aku bukan rumah flat. Tapi tangga yang lipat-lipat neyh.. masalah besaqq! Aku mula perasan aku gayat bila kena panjat tangga neyh untuk gantung price tag. Tangga first, oke jerk.. tangga sec0nd. Da rasa g0yang~ naek tangga yang ketiga, aku dah rasa cam nak meninggal dunia dah! Tangga keempat janganlah nak mengharap. Tadeknye aku akan panjat!! (lagi p0wn tak perlu k0wd, ketinggian aku n0rmal. Tak terbantut p0wn! Ehee~ (perasann sat!) tapi serious! Aku tak0wd gila naek tangga tinggi-tinggi. Walaup0wn bru tangga ketiga. (x tinggi sangat p0wn kan?). tapi aku tak0wd jugakkk! Tak kiraa! Masa kat atas tuw memang aku ta tengok bawah dahh la.. pandang straight and ke atas jaa. Klaw terpandang bawah tuw, memang da rasa cam g0yang-g0yang. Rasa macammm, ‘arghhh.. tidakkkkkkkkkkkkkkk!!’ (##Astafirullahalazimmm~ macam mana lah agaknya nak melalui titian sirat kat akhirat nanti ek? Subbbahnallah! Ya Rabbi, ampunkan segala d0sa hambamu ini~)

Third, and s0 0n~ ta payah na st0ry lah k0wd.. banyakk sangat-sangat! Bab makanan dan minuman jewrk da berjela-jela kalau nak karang. Daripada suka makan jadik tak suka. Daripada tak suka tiba-tiba jadik favourite. Mungkin perubahan ney adalah satu lumrah. Kan? Permainan kehidupan yang telah ditentukan. Mungkin jugak seperti skrip dan pl0t cerita yang telah ditulis. Sebagai pelakon di pentas dunia, kita hanya memainkan peranan masing-masing. By the way, kita hanya merancang, tuhan yang menentukan.

Assalamualaikum wbt.


No comments:

Post a Comment